czwartek, 22 maja 2014

"iKnow" - TACTIC


W czasie poprzedniej edycji „Nowej Gralicji” miało swoje stoisko z nowościami wydawnictwo „Tactic”. Jak tylko wszedłem zobaczyć co tam nowego słychać, rzuciło mi się w oczy białe pudełko z iPada. Pomyślałem co jest? Tactic zaczyna sprzedawać gry na tablety i tutaj chcą się reklamować. Zrozumiałem swój błąd dopiero po przeczytaniu tytułu – „iKnow”. Muszę przyznać, że mnie osobiście ta gra kupiła już opakowaniem; wiedziałem, że będę ją chciał mieć na półce i już nie mogłem się doczekać, aż pochwalę się nią znajomym. Myślę, że był to jeden z lepszych zabiegów marketingowych, w końcu wszyscy w głębi duszy uwielbiamy gadżeciarstwo, a firma Apple w tej dziedzinie nie ma sobie równych. Zatem powiązanie gry planszowej z ich marką (choć nie w sposób dosłowny) jak dla mnie było genialnym pomysłem.


Co do samych zasad to są one dość proste. Jest to gra quizowa z dodatkowym mechanizmem obstawiania odpowiedzi przeciwników. Każdy dostaje dwa pionki: iKnow do typowania, po której podpowiedzi chciałby udzielać odpowiedzi (pierwszej, drugiej lub trzeciej) oraz iBet do obstawiania czy wybrany zawodnik udzieli prawidłowej czy negatywnej odpowiedzi. Jedna osoba jest lektorem (za co otrzymuje 2 punkty) czyta ona początek pytania w jednej z 4 kategorii (Ludzie, Świat, Historia, Kultura) np. może to być: „W której dekadzie XX. wieku?” Potem zgodnie z ruchem wskazówek zegara zaznaczamy swoimi pionkami iKnow po której podpowiedzi chcielibyśmy udzielać odpowiedzi. Na każdą opcję przypadają dwa miejsca. Później w kolejności zgodnej z tym kto pierwszy będzie udzielał odpowiedzi typujemy swoim pionkiem iBet, który zawodnik odpowie poprawnie bądź popełni błąd. Następnie czytane są podpowiedzi i zgodnie z typowaniem udzielane odpowiedzi. Na koniec przyznawane są punkty w zależności od tego jak odpowiedzieliśmy i jak obstawiliśmy. Dobra odpowiedź po pierwszej – 3pkt., po drugiej – 2pkt., po trzeciej – 1pkt., dobre obstawienie – 1pkt., złe obstawienie -  minus 1pkt.. Następnie lektorem zostaje osoba po lewej stronie, kategoria jest wybierana przez gracza, który pierwszy udzielił poprawnej odpowiedzi; jeżeli żaden gracz nie odpowiedział dobrze kategoria przemieszcza się zgodnie z ruchem wskazówek (znacznik na planszy pokazuje jaka kategoria jest obecnie).

Oprawa graficzna
Tak jak napisałem już we wstępie, mnie osobiście urzekła i swoim nawiązaniem do produktów firmy Apple i kolorystyką i bardzo fajnym rozwiązaniem punktów, obstawiania oraz punktów nakładanych na pionki.
Jedyną rzeczą, do której można się przyczepić, większość osób to robi, są pytania, które nie do końca są dostosowane to naszego rynku. Nie wiem czy jest to kwestia, że część była adaptowana, czy też po prostu ktoś tak je ułożył. Są one po prostu trudne i często dotyczą rzeczy, które od naszego Państwa są mocno oderwane. Nie mniej jednak uważam, że nie psuje mi to zabawy. W dodatku plusem jest to że pytań naprawdę jest mnóstwo, po przynajmniej 40 rozgrywkach dalej niewiele się powtórzyło.


Podsumowując gra jest przyjemna dla oka, zasady ma proste jak barszcz, oprawę wspaniałą, mechanizm obstawiania i typowania innowacyjny dla gier tego rodzaju no i trzeba liczyć, że wyjdzie dodatek z pytaniami zorientowanymi bardziej na rynek polski. Jeżeli nawet nie przekonuje Was to do kupna, warto dać grze szansę; naprawdę gra się przyjemnie, a emocje momentami sięgają zenitu.

Szczerze polecam, 
Kuba


Wydawnictwu Tactic dziękujemy za przesłanie tej fantastycznej gry!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz